معرفی انیمه

نماد شناسی انیمه شاهکار شهر اشباح

نقد و بررسی شاهکار شهر اشباح

امروز در سایت اوتاکو۲۴ اومدیم تا انیمه شهر اشباح رو دقیق تر بررسی و نماد شناسی کنیم، چیزی که ما فقط به عنوان یه انیمه دیدیم یه دنیا پشتش حرف بود که با هربار ریواچ کردن چیزای بیشتری ازش درک میکنیم.

فطعا وقتی صحبت از بهترین انیمه های سینمایی می آید انیمه شهر اشباح با اقتدار درون این لیست قرار میگیرد، موضوعات زیادی در انیمه ی شهر اشباح هستند که میتوانند موضوع بحث باشند اما در مقاله ی زیر به موضوعی پرداخته ام که کمتر به آن توجه شده؛ مواجهه ی انسان در جهان مدرن با طبیعت،

بی­ دلیل نیست که ” شهر اشباح” به یکی از آثار شاخص میازاکی تبدیل شده است و با هر بار دیدنش به بینشی کامل ­تر دست پیدا می­کنیم. ” شهر اشباح” یکی از تمثیلی ­ترین آثار استاد بزرگ دنیای انیمه­ است که بعضی از عناصرش طی روایت انیمه رمزگشایی می شوند و بعضی­ هایشان در ابهام باقی می ­مانند تا قدرت رازگونه­ ی خود را به مخاطب یادآوری کنند.

در مقاله زیر به بررسی برخی عناصر مربوط به مدرنیته در این انیمه­ ی شاهکار می ­پردازیم، پس با ما همراه شوید.

فهرست مطالب

۱. فروانروای رودخانه در شهر اشباح

نقد و بررسی شاهکار شهر اشباح

هیولایی پوشیده در لجن و در قالب ” بدبوی بزرگ” به عنوان مشتری حمام به خانه­ی “یوبابا” می­ آید. چیهیرو مسئول تدارک حمام برای این موجود متعفن است که بوی تعفنش همه را مجبور به ماندن در اتاق هایشان می­کند و حتی باعث فاسد شدن غذاها می شود.

دستیگره به بدن هیولا گیر می­کند و چیهیرو سعی می کند آن را جدا کند. وقتی دستگیره جدا می شود با یکی از مهم ترین دغدغه های میازاکی مواجه می شویم و آن ” طبیعت” است. بدن این هیولا در واقع از چیزی جز آشغال ها و ضایعات فلزی تشکیل نشده است. طبیعت در آثار میازاکی یکی از مهم ترین عناصر است چنان که در ” پرنسس مونونوکه”ی او هم میبینیم. وقتی فلزات و ضایعات انسانی از بدن هیولا خارج میشوند متوجه میشویم که او ” فرمانروای رودخانه” است.

یکی از بخش های طبیعت که انسان با پیشرفت صنعتی آن را ویران تر کرده رودخانه ها و دریاها هستند. موجودات دریایی بسیاری به خاطر ضایعات فلزی در دریاها رو به انقراضند چنان که حتب نهنگ ها نیز ممکن است در سالیان آینده از دریاها محو شده باشند.

تحلیل و بررسی انیمه شهر اشباح

۲. طلا در اشباح چه معنی ای میدهد؟

نقد و بررسی شاهکار شهر اشباح

فرمانروای رودخانه برای تشکر از چیهیرو وقتی خانه را ترک می کند طلاهای ریز و درشت بسیاری از خود بر جا می گذارد که این می تواند بیان کننده ی این موضوع باشد که مراقبت انسان از طبیعت بیش از هر چیز و هر کسی برای خودش سودآور است.

اگرچه در جایی دیگر این طلاها برای قلقلک دادن ” طمع” به کار گرفته می شوند که در مورد این موضوع در بخش بررسی “بی چهره” بیشتر توضیح خواهم داد.

۳.از بین رفتن فردیت در جهان مدرن

نقد و بررسی شاهکار شهر اشباح

” یوبابا” جادوگری است که در خانه­ ای که ظاهرا یک مسافرخانه است فرمانروایی می کند و زمانی که چیهیرو از او میخواهد که به او کار بدهد بدون درنگ درخواستش را رد میکند و فقط زمانی این کار را قبول میکند که مجبور می شود به خاطر قسمی که قبلا خورده “خواهش” چیهیرو را بپذیرد.

اولین و تنها چیزی که از چیهیرو میگیرد اسم اوست. در فرهنگ ژاپن نام هر کس بیان کننده ی هویت اوست. از این رو، نام ها در ژاپن اهمیت ویژه ای دارند تا جایی که میبینیم میازاکی از این زیربنای فرهنگی در این انیمه استفاده کرده و نام هر کس را معادل هویت او قلمداد می کند. اگر یوبابا اسم کسی را بگیرد و اسم جدیدی به او بدهد درست مثل این است که مالک او شده است و هاکو در جایی به چیهیرو می گوید ” یوبابا با عوض کردن اسماشون به اونها فرمانروایی می کنه.”

نکته ی جالب در مورد اسامی انیمه این است که “بچه ی یوبابا” تنها کسی است که اسم ندارد و در واقع تنها کسی است که یوبابا او را با گرفتن هویتش کنترل نمیکند.

” هاکو” به چیهیرو می گوید” اگه اسمت رو فراموش کنی هرگز راه خونت رو پیدا نمی کنی. من دیگه اسمم رو یادم نمیاد” و این جمله به فراموش شدن اصل و اصالت انسانی در گیر و دار مدرن شدن دارد.

نقد و بررسی انیمه شهر اشباح

۴. تونل در انیمه شهر اشباح نماد چیست؟

نقد و بررسی شاهکار شهر اشباح

در ابتدای انیمه چیهیرو و پدر و مادرش به ورودی یک تونل می­رسند. وقتی از تونل رد می­شوند وارد دنیای اشباح می­شوند؛ دنیایی که در آن انسان­های طماع به خوک تبدیل می­شوند و احتمالا بعد از اینکه حسابی چاق شدند توسط اشباح خورده می شوند. در دنیای آن طرف تونل اگر کسی کار نکند هم تبدیل به خوک می شود. این دنیا واقعا کجاست؟ آیا چنین دنیایی عقلانیست؟

مدرنیته و صنعتی شدن با جهان انسان چه کرد؟ هر چه جهان بیشتر در مدرنیته  شدن جلو رفت نگاه ماشینی به انسان و کارگر بیشتر شد؛ یعنی تنها انسانی مفید است که بتواند کاری در جامعه انجام دهد. این نگاه هویت و فردیت هر نفر را از او گرفت و او را واداشت تا در جامعه و در قالب تعریف شده ی اجتماع خودش را ” ارزش گذاری” کند.آنچه در “شهر اشباح” میبینیم این است که در واقع انسان ها با مدرنیته تبدیل به اشباحی بی هویت شدند که در روتین تعریف شده ی ” یوبابا” ها و صاحبان قدرت زندگی خود را سپری می کنند و حتی نام آنها نیز متعلق به خودشان نیست. تونلی که چیهیرو و خانواده اش از آن عبور می کنند می تواند نماد ارزش های کلاسیک جامعه ی بشری باشد چنان که پدرش نیز اشاره میکند که این معماری دیگر کنار گذاشته شده و منسوخ است.

بادی که خیلی واضح به داخل تونل می رود جریانیست که خواه ناخواه انسان ها مجبور شدند با آن همراه شوند تا از جهانی که به سرعت از نو زاده می شود و هر روز نسبت به دیروز مدرن تر میشود جا نمانند.

در پایان انیمه هاکو به چیهیرو می­گوید ” تا وقتی از تونل خارج نشدی عقب رو نگاه نکن” و این تلاش انسان تنها در عصر مدرن است برای بازگشت به ارزش های کلاسیک؛ اگر می خواهیم به ارزش های اخلاقی اولیه و کلاسیک برگردیم اولین قدم این است که از جهان مدرن به طور کامل چشم بپوشیم و اجازه ندهیم مزایای کاذب وسوسه کننده ی آن ما را منصرف کنند.

۵. رودخانه

نقد و بررسی شاهکار شهر اشباح

یکی از پررنگ ترین عناصر در انیمه ی شهر اشباح رودخانه است؛ چه زمانی که فروانروای رودخانه غرق در لجن های انسانی خودش را در آغوش چیهیرو می اندازد و چه زمانی که چیهیرو خاطره ی غرق شدنش در رودخانه را به خاطر می آورد. میازاکی از رنگ آبی چنان استادانه استفاده کرده که هم مخاطبش را در رویا و وهم غرق می کند و هم او را دعوت به دنیای معصومانه ی کودکی می کند.

رودخانه نمادی از تولد است و حتی گاهی می تواند به جهان نوزاد ( نوزاد در شکم مادرش درون آب رشد می­کند) اشاره داشته باشد.

نماد شناسی انیمه شهر اشباح

۶. بی چهره در انیمه شهر اشباح

نقد و بررسی شاهکار شهر اشباح

یکی از مرموزترین آفریده های میازاکی کاراکتر ” بی چهره” است. نقاب او تنها چشم و دهان دارد؛ تمام چیزی که ما برای خوشحال یا غمگین به نظر رسیدن در جهانی ماشینی نیاز داریم. او از خودش صدایی ندارد و اگر حرف می زند تنها زمانیست که از صدای موجوداتی که بلعیده استفاده می کند.

بی چهره میتواند نامرئی شود، طلا تولید کند، هر موجودی را ببلعد، وحشی بشود، موقرانه رفتار کند و حتی همراه چیهیرو به سفر با قطار برود. او از طلا برای ایجاد طمع و فریب دیگران استفاده میکند و حتی طلاهایی که درست میکند بعد از مدتی به خاکستر تبدیل میشوند.

طیف رفتارهای او آنقدر گسترده است که هر چه بیشتر به او دقت کنید تنها چیزی که عایدتان می شود ” درک بهتر پیچیدگی” اوست و او همچنان راز می ماند. اما آیا آنطور که خیلی ها میگویند “بی چهره” تنها کاراکتری سرگردان و بی هدف توی این شاهکار است یا کاملا با معنی در انیمه حضور پیدا میکند؟

او تنها کسی است که وقتی هاکو طلسم نامرئی شدن را روی چیهیرو اجرا کرده ظاهرا میتواند او را ببیند و حتی نسبت به او کنجکاو می شود و به او خیره می شود. اگرچه انسان نیست اما جایی هم در جهان اشباح ندارد. آن طور که خودش می گوید او نه خانه ای دارد که به آنجا برگردد و نه خانواده ای دارد. او کاملا تنهاست. تنها چیزی که او می خواهد این است که چهیرو از او چیزی بخواهد و او آن را به او ببخشد.

با همه ی این ها دو جا در انیمه را میتوان کلید فهم ” بی چهره” دانست؛ یکی جایی که که او بعد از اینکه چیهیرو در ورودی را برایش بازمیگذارد و به نوعی دعوتش می کند تا بیاید داخل، حاضر میشود هرکاری برای چیهیرو بکند و هر چیزی را به او بدهد.

و جای دیگر زمانیست که با چیهیرو به سفر می رود و در خانه ی خواهر یوبابا میماند و حتی آنجا نخ هم میریسد. او آن قدر تنهاست که با دیدن کوچک ترین نشانه ای از محبت حاضر است برای چیهیرو هر کاری انجام دهد.

در خانه ی یوبابا او رفتاری وحشیانه از خود بروز می دهد و موجودات را بی اینکه اهمیت بدهد میبلعد اما در خانه ی خواهر یوبابا او آنقدر موقرانه غذا میخورد که فقط میتوان گفت یک پرنس است.

این دوگانگی چطور توجیه می شود؟ این موضوع را میتوان با این دیدگاه که جهان اطراف ما، ما را میسازد توضیح داد. در جهانی موقر ما رفتاری موقرانه خواهیم داشت و در جهانی مشوش رفتاری مشوش از خود بروز خواهیم داد.

۷. مسخ شدگی در جهان مدرن

نقد و بررسی شاهکار شهر اشباح

یکی از پررنگ ترین عناصر در شهر اشباح تبدیل انسان ها به موجوداتی دیگر است؛ مفهومی که به آن مسخ گفته می شود. در واقع مسخ به زبان ساده یعنی از دست دادن هویت انسانی و جایگزین شدن آن با هویت موجود یا شئ ای دیگر.

 ۱) در آغاز انیمه، پدر و مادر چیهیرو با خوردن غذای اهالی شهر اشباح به خوک تبدیل میشوند. این غذا همان زرق و برق جهان مدرن است که هر کدام از ما را به بلعیدنش وسوسه می کند. اما چرا خوک؟ خوک علاوه بر اینکه خودش نماد طمع به شمار می آید یکی از غذاهاییست که در مهمانی های اعیانی و اشرافی اروپا سرو می شود.

چیهیرو کودکی است که در مواجهه با زرق و برق جهان مدرن می ترسد. دلیل این ترس علم و دانش او نیست بلکه این است که غریضه ی ترس از خطر در کودک بیشتر از انسان های بالغ است چرا که جهان برای او ناشناخته تر و طبیعتا ترسناک تر است.

 

۲) مسخ دیگر زمانی است که ” بی چهره” طلا می سازد و همه در برابر او مثل رعیت عمل می کنند. آن ها به موجوداتی تبدیل شده اند که عزت و هویت خود را از یاد برده و به ماشین هایی تشنه ی طلا تبدیل شده اند.

 

۳) هاکو که از معصوم ترین پسران میازاکی است نیز مسخ شده اما مسخ چه چیزی؟ او برای یادگیری جادوگری پیش یوبابا آمده و در ازای ” دانش جادوگری”، نامش را که معادل هویتش است به او داده است. او مسخ ” علم و دانش” شده است. هاکو می تواند نمادی از عقل گرایی صرف در عصر مدرنیته باشد که بخش مهمی از وجود انسان یعنی ” احساسات” را نادیده گرفته است. اما هاکو با دیگر مسخ شدگان انیمه تفاوتی اساسی دارد؛ او می خواهد از این مسخ شدگی نجات یابد و حتا جادویش را برای کمک به دیگران از جمله چیهیرو به کار میگیرد.

آن طور که خودش می گوید” من دیگه اسمم رو یادم نمیاد. خیلی عجیبه اسم تو رو یادم میاد” او نام کسانی را که نجات داده از یاد نبرده است. اگرچه هاکو نیز با به خاطر آوردن نامش به کمک چیهیرو خودش را از این مسخ نجات می دهد و هویت واقعی خودش را پس می گیرد.

تحلیل و بررسی انیمه شهر اشباح

۸.کیک گیاهی مرموز در شهر اشباح نماد چیست؟

نقد و بررسی شاهکار شهر اشباح

زمانی که فرمانروای رودخانه توسط چیهیرو از ضایعات انسانی اش خلاص می شود از خودش طلا به جا می گذارد اما چیزی مهمتر هم به چیهیرو میدهد و آن یک کیک گردالی گیاهی است که ظاهرن ارزشی کمتر از طلا دارد. ارزش این کیک گیاهی زمانی مشخص می شود که می فهمیم این توپ گرد کوچک گیاهی می تواند طلسم ها را باطل کند.

وقتی هاکو با طلسم یوبابا به خودش میپیچد و دارد خون ریزی می کند، خوردن همین کیک گیاهی است که او را نجات می دهد و باعث می شود طلسم را به بیرون سرفه کند و از طلسم خلاص شود.

اما چرا کیک گیاهی؟ میازاکی عاشق طبیعت است و در خیلی از مصاحبه هایش او را در آرامش و توی طبیعت میبینیم. ظاهرا او هم مثل خیلی های دیگر معتقد است طبیعت نجات دهنده ی انسان از تاریکی ای است که حاصل مدرنیته و ماشینی شدن است. با طبیعت و توسط طبیعت –فرمانروای رودخانه- می توانیم از طلسمی که به قول “کاماجی”- حمام گرم کن انیمه ی شهر اشباح- ” دارد از درون ما را می کشد” نجات پیدا کنیم.

جمع بندی

کارها و آثار میازاکی فراتر از یه انیمه معمولی برای سرگرم کردن رده های سنی مختلف جامعه هست برای همین ما به شما توصیه میکنیم که حتما با دقت آثار این کارگردان بزرگ دنیاب انیمه رو تماشا کنید چرا که درس ها و مفاهیم زیادی تو بند بند  گوشه های داستان نهفته ست. شما هم تجربه خودتون رو از آثار این شخصیت به ما بگید.

آخرین مطالب
۵/۵ - (۴ امتیاز)
author-avatar

درباره saEEd

انیمه و بعضی از شخصیت های انیمه ای منو از دنیای تاریک زندگیم به یه دنیای روشن هدایت کردن، اونا منو از یه نقطه سیاه به رنگین کمون بردن و مهمترین و اساسی ترین درس های زندگی رو یادم دادن...

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “نماد شناسی انیمه شاهکار شهر اشباح

  1. زهرا حسینی گفت:

    ممنون از نقد جامع وبیان بی نقص نماد ها و تصویر سازی ها

    1. saEEd گفت:

      خواهش میکنم، مرسی از همراهی شما 🙂

  2. کوثر گفت:

    واقعا عالی و کامل بود. خیلی لذت بردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *